Saggrenda bro – E134 – Kongsberg

Den 300 meter lange og 24 meter høye broen skal stå ferdig høsten 2019. I juni 2018 støpes etappe fem av totalt ti støpeetapper på brodekket. Men det mest imponerende synet er stillaset under – den såkalte broreisen – tegnet, beregnet og levert av Maxbo Teknikk. Det er den største og mest kompliserte jobben med Rapidshor broreis vi noen gang har levert, sier Christoffer Endre Odden, teknisk sjef i Maxbo Teknikk. Vårt arbeid med broen har foregått siden september 2017, og startet med omfattende beregninger.

Prosjektet krever en broreis som er uvanlig smal, høy og stor. Siden Maxbo Teknikk har en løsning som tåler et spesielt høyt trykk, trenger man ikke sette utstyret så tett. Vår Rapidshor har kapasitet til å ta 80 kN per fot, det betyr at vi kan bruke færre elementer enn det konkurrentene våre ville brukt, forteller teknisk sjef Odden. Likevel er det ikke småtteri i omfang. 55.000 kubikkmeter broreis bestående av 200.000 deler og tilsammen 800 tonn skal til for å holde broen oppe.

Vår leverandør RMD Kwikform i England har aldri før levert så mange komponenter til et prosjekt. De har måttet produsere ekstra deler i Dubai og hente utstyr i Hong Kong for å klare å skaffe nok. I tillegg har vi brukt elementer fra vårt eget lager. Totalt sett har det gitt store logistikkutfordringer, men ingenting vi ikke har klart å løse, sier Odden.

Prosjektingeniør Evy Bjørnsen i Maxbo Teknikk har hatt hovedansvaret for beregningene. Nylig var hun på plass for å sjekke at alt var montert etter planen. Dette ser veldig bra ut. Kun små justeringer på avstivningen må til, så er alt som det skal være, sier Bjørnsen, som har fulgt prosjektet siden starten. Det har vært et veldig spennende prosjekt å være med på. Både fordi det er komplekst, og fordi omfanget er så enormt, forteller hun. Broen er en del av en stor utbedring av E134 på 13,2 kilometer, ledet av Statens vegvesen. Hovedentreprenør er HAG Anlegg AS. Til
sammen vil hele utbyggingen koste rundt 4,2 milliarder kroner. Etter planen åpnes broen for trafikk høsten 2019.

 

Entreprenør: HAG Anlegg AS